Hoe navigeer ik binnen Brightspace?

De minibar

Wanneer je in Brightspace inlogt, land je op de homepage. Rechtsbovenin het scherm vind je een basismenu, de minibar.

1. Bekijk de lijst van je cursussen (Course Selector). Je kunt een cursus zoeken, selecteren en vastpinnen aan je homepage.
  2. Subscription alerts: bij Discussions stel je in of je meldingen wilt ontvangen van nieuwe reacties op discussieposts. Klik op het commentaarwolkje om de reacties te bekijken. Een nieuwe melding herken je aan de oranje stip.
  3. Update alerts: je ontvangt een melding wanneer een docent inhoud toevoegt aan een cursus of announcements, cijfers of deadlines publiceert. Klik hiervoor op het belpictogram. Een nieuwe melding herken je aan de oranje stip.
  4. Onder je eigen foto/naam bekijk je de instellingen met betrekking tot je profiel, notificaties en account.

Je persoonlijke homepage

Wanneer je in Brightspace inlogt, land je op jouw persoonlijke homepage. Iedere persoonlijke homepage heeft dezelfde indeling (ongeacht of je student of docent bent).

1. Je ziet een overzicht van je twaalf laatst bezochte cursussen. NB: Brightspace vult het aantal cursussen op je persoonlijke homepage aan tot twaalf, ook als je niet twaalf cursussen hebt gepind.
    • In sommige cursussen staan iconen met getal in een oranje kader. Deze iconen staan voor Activities (Assignments, Discussions en Quizzes). Het getal in het oranje kader geeft aan hoeveel ongelezen items je hebt staan binnen die Activity.
    • Klik op de naam van een cursus om deze te openen.
    • Klik op View All Courses om alle cursussen te zien.
  2. In het menu boven de cursussen zie je verschillende indelingen van de cursussen: Alle cursussen, cursussen die je gepind hebt, cursussen die je hele studie doorlopen en de cursussen ingedeeld per studiejaar.
  3. Onder Announcements zie je centrale mededelingen, bijvoorbeeld over onderhoud van weblectures (dus geen mededelingen over specifieke cursussen). Je verwijdert (en archiveert daarmee) een announcement door op het kruisje rechtsbovenin de announcement te klikken. Klik op Announcements of op Show All Announcements om alle actieve en gearchiveerde (dismissed) announcements te zien.
  4. In jouw persoonlijke Calendar zie je activiteiten uit al je cursussen. Onder Upcoming events zie je de activiteiten weergegeven in een lijst. Klik op Calendar om de agenda te openen.

Wil je vanaf een andere pagina terug navigeren naar jouw homepage? Klik dan op het Radboudlogo in de linkerbovenhoek van je scherm.

Course Home

Je navigeert naar een cursus door:

• Op de homepage op een cursus te klikken. Je landt op Course Home.
  • In de Course Selector op de naam van de gewenste cursus te klikken. Je landt op Course Home.

Om vanaf een andere pagina terug te keren naar de Course Home, klik je op Course Home in de navbar of op de cursusnaam boven in het scherm.

Het navigatiemenu van de cursus is voor alle opleidingen van de Radboud Universiteit gelijk en noemen we de navbar. Vanaf hier navigeer je naar:

• Content: hier vind je het cursusmateriaal onderverdeeld in verschillende modules (per week, bijvoorbeeld: Collegeweek 1, Collegeweek 2, Collegeweek 3 et cetera; of per thema, bijvoorbeeld: Introductie, Logisch-Empirisme, Falsificationisme, Paradigma's et cetera).
  • Activities: hier vind je alle opdrachten (Assignments), Discussions, Quizzes en eventueel Checklists overzichtelijk bij elkaar. Ook vind je hier Kaltura, het videoplatform van de Radboud Universiteit.
  • Administration: hier vind je de mogelijkheden om je onderwijs te managen. Je kunt onder meer bekijken wie de andere deelnemers in je cursus zijn en welke rol ze hebben met Classlist, eventuele groepsindeling bekijken of inschrijven onder Groups, je cijfers bekijken onder Grades en het rooster en de studiegids inzien.

De laatste twee onderdelen (ePortfolio en Help) zijn cursusoverstijgend en dus overal gelijk in je Brightspace-omgeving:
  • ePortfolio: aan de Radboud Universiteit hebben we toegang tot het e-Portfolio van Brightspace. Binnen een opleiding of faculteit wordt besloten of jouw opleiding/faculteit werkt met dit ePortfolio. Mocht jouw opleiding hiervan gebruik maken, dan ontvang je hierover aparte instructies.
  • Help: via de helpknop navigeer je naar handleidingen en instructies. Kijk ook op www.ru.nl/studenten of voor hulp.
  1. In de Course Banner zie je de titel van de cursus. De course banner maakt een cursus gemakkelijk herkenbaar en vindbaar.
  2. Onder Announcements zie je de meldingen specifiek voor de cursus. Via notificaties kun je instellen dat je nieuwe announcements ook per mail wilt ontvangen.
  3. In de Calendar zie je activiteiten in de cursus, zoals bijeenkomsten, deadlines van opdrachten en te lezen materiaal.
  4. Bookmarks kun je gebruiken om items die je belangrijk vindt of snel terug wilt kunnen vinden als zodanig te markeren. Items die je hebt gebookmarked, verschijnen hier op Course Home.
Previous Article Hoe kan ik inloggen in Brightspace?
Next Article Hoe schrijf ik me in voor cursussen in Brightspace?