Best practice: presentaties maken in mijn ePortfolio

Deze handleiding laat zien wat voor verschillende mogelijkheden en instellingen er zijn bij het maken van een presentatie in het ePortfolio. Hieronder worden de verschillende instellingen uitgelegd aan de hand van drie voorbeeld presentaties. Een handleiding voor het maken van een basispresentatie, staat hier.

Voorbeeld presentatie 1

In deze presentatie zijn verschillende soorten artefacten geplaatst. Hieronder lees je wat de verschillen zijn en hoe je een artefact in de presentatie kan zetten.

Het rode vierkant - tekst toevoegen

Het rode vierkant bevat een tekst die direct in de presentatie geschreven is. Hoe je dat doet, staat hieronder beschreven.

Maak een presentatie aan.

3. Klik op Text area.
  1. Vul de naam in van het tekstbestand. Deze is niet zichtbaar in de presentatie.
  2. Vul bij Content de tekst in die de presentatie moet bevatten.
  3. Klik op Save and Close.

Het oranje vierkant - verschillende artefacten toevoegen

Het oranje vierkant bevat artefacten die in de presentatie zijn geplaatst. De persoon met wie je de presentatie deelt, kan deze artefacten uit de presentatie downloaden. Hoe je een artefact in de presentatie zet, staat hieronder beschreven.

3. Klik op Artefact.
  1. Kies een of meerdere artefacten.
  2. Klik op Add.

Het groene vierkant - een link toevoegen

Het groene vierkant staat in Content Area 2. Dit is een ander content vak dan Content Area 1. Je kan er voor kiezen om je artefacten hier te plaatsen die je naast het Content Area 1 wil hebben. Bijvoorbeeld een reflectie die hoort bij een artefact die in Content Area 1 staat.

In het groene vierkant staat een link naar een reflectie. Deze link verwijst naar het item in het ePortfolio. Je kan dus direct op het item reageren, reflecties toevoegen of zelfs bewerken. Hoe je dat doet staat hieronder. Het is ook mogelijk het document zelf in je presentatie te zetten, alleen neemt dit meer ruimte in in je presentatie.

Let op; als je een link in een presentatie zet, moet de ontvanger het document wel in zijn ePortfolio hebben staan. Stuur dus altijd los het item mee naar de ontvanger, als je het niet al eerder hebt gedeeld.

3. Klik op Text Area.
  1. Typ een Area Name.
  2. Klik op de Insert Quick-link button.
  3. Kies een ePortfolio Item.
  1. Kies My Items.
  1. Kies het Item.

Klik dan op Save and Close. De link staat nu in de presentatie.

Voorbeeld presentatie 2

In presentatie twee zijn er vier technieken gebruikt die je presentatie veranderen. Je kunt het lettertype van je presentatie aanpassen, de layout van je presentatie veranderen, een filmpje direct laten zien of je persoonlijke informatie neerzetten. Hoe je dit doet, wordt hieronder uitgelegd.

De layout aanpassen

1. Klik in het tabblad Content/Layout op Edit Presentation Navigation om de plaats van de inhoudsopgave balk te wijzigen. Je kunt de inhoudsopgave balk links, rechts of boven de content zetten.
  2. Klik op Edit Page Layout om de layout van de presentatie aan te passen. Je kan kiezen voor twee content vakken of 1 content vak. Het tweede content vak zal naast het eerste geplaatst worden.

Het blauwe vierkant - aanpassen van het lettertype

1. Klik op tabblad Theme.
  2. Klik vervolgens op het icoontje rechts naast het voorbeeld thema.

Bij het selecteren van een thema kun je meer dan alleen de achtergrond bepalen. Je kan het hele design van de presentatie aanpassen. Het lettertype, de kleuren, de style en je kunt zelfs eigen plaatjes uploaden als achtergrond.

1. Klik op All Areas om het gebied te selecteren dat je wil aanpassen. Klik dan op Apply.
  2. Sleep de scrollbar om het juiste onderdeel te selecteren.
  3. Klik op dit icoontje om de instellingen te resetten naar de oorspronkelijke waardes.

In het oranje vierkant kan je de instellingen wijzigen uit het gekozen gebied.

Het paarse vierkant - toevoegen van een video

Je kan een video tot 100MB in de presentatie plaatsen.

Het zwarte vierkant - toevoegen van persoonlijke gegevens

Je persoonlijke profiel kan je in een keer in je presentatie zetten. Dat doe je als volgt.

1. Klik op Content/Layout.
  2. Klik op Add Component.
  3. Scroll naar beneden.
  4. Klik op Information from my profile.

De informatie is nu toegevoegd.

Het toevoegen van assignment feedback aan je presentatie

Als je een assignment goed gemaakt hebt, kan het goed zijn dat je de hiervan ontvangen feedback in jouw presentatie wilt laten zien. Dit doe je als volgt:

1. Ga naar de cursus waar de assignment in staat en klik op Activities
  2. Klik op Assignments
  1. Klik bij de gewenste assignment of View Feedback

Een scherm vergelijkbaar aan dat hierboven verschijnt, met een opsomming van de feedback die je hebt ontvangen.

1. Klik op Add to ePortfolio.

Er verschijnt een venster als hierboven.

1. Vink Include assignment submission files with the artefact aan om in je feedback blauwe hyperlinks te hebben naar de originele documenten die je hebt ingeleverd. Het enige wat hierdoor verandert is dat er een link naar de bestanden die je hebt ingeleverd wordt toegevoegd, de opmaak van de feedback blijft voor de rest hetzelfde.
  2. Geeft het feedback artefact een naam.
  3. Geef het artefact eventueel een beschrijving en/of tags.
  4. Klik op de blauwe Add knop.

Het feedback item wordt nu toegevoegd aan je ePortfolio! Om dit vervolgens toe te voegen aan je presentatie. De feedback toevoegen aan je presentatie werkt hetzelfde als andere items toevoegen aan je presentatie.

Een voorbeeld van feedback die aan een presentatie is toegevoegd zie je hierboven. Het feedback artefact is hetzelfde als een gewoon artefact. De klikbare link opent een nieuw scherm met de feedback van jouw assignment.

Previous Article Hoe gebruik ik webdocumenten om mijn presentatie duidelijker te maken?
Next Article Hoe koppel ik een rubric aan een item in mijn ePortfolio?