Wat zijn ePortfolio Forms en hoe gebruik ik ze?

Binnen ePortfolio Forms vind je gestructureerde formulieren die door docenten aangemaakt zijn en door studenten in te vullen zijn.  De ingevulde formulieren worden de gehele studietijd opgeslagen en kunnen daarom goed worden ingezet als reflectietool.

Je kan op twee manieren naar ePortfolio Forms navigeren. De meest gangbare manier is via content.

1. Ga naar de (sub)module waar het formulier geplaatst is.
  2. Klik op de titel van het formulier.
  1. Klik op My Items.
  2. Klik op Add.
  • Klik op Form Response.
  • Klik op de titel van het formulier.

Het formulier invullen

Op beide manieren kom je bij het door de docent aangemaakte template uit.

1. Beantwoord de vragen.
  2. Klik op Save.
  1. Klik op Edit Form Response om je antwoorden aan te passen.
  2. Klik op View in ePortfolio om te navigeren naar je portfolio.
  3. Klik op Reflect in ePortfolio om een gedachte of opmerking bij het formulier te schrijven. Dit is alleen voor jezelf, tenzij je deze deelt, en kan later van pas komen in een reflectie opdracht.

Het is mogelijk om een form template vaker in te vullen. Dit kan via content, mits de docent er voor gekozen heeft het formulier op meerdere plekken binnen de content, bijvoorbeeld elke week, te plaatsen. Het kan ook via My Items in het portfolio, door op Add en vervolgens Form Template te klikken kun je het formulier zo vaak als je wil invullen.

Wanneer je naar het portfolio navigeert zie je een overzicht van alle items in het ePortfolio. Aan de formulieren wordt een tag gehangen. Door te zoeken op deze tag krijg je alle formulieren en eventueel bijbehorende reflecties te zien. Op deze manier heb je een goed overzicht van hoe jij je hebt ontwikkeld gedurende de cursus of de studie.

Formulieren delen

Na het invullen van het formulier wordt deze direct in je ePortfolio opgenomen. Wanneer je een formulier hebt ingevuld is deze alleen voor jezelf zichtbaar, totdat je deze met iemand deelt. Hoe je een item deelt lees je in de handleiding Hoe share ik een item in mijn ePortfolio?

Formulier opnemen in een presentatie

Je kan een ingevuld formulier opnemen in een presentatie. Op deze manier kun je bijvoorbeeld het formulier delen met externen, of meerdere formulieren opnemen in de presentatie om zo een overzicht te geven over hoe je je ontwikkeld hebt. Hoe je een presentatie maakt lees je in de handleiding Hoe maak ik een presentatie in mijn ePortfolio?.

Previous Article Hoe wijzig ik de instellingen van een item in mijn ePortfolio?
Next Article Hoe share ik een item in mijn ePortfolio?